نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

4 اردیبهشت 1403 7:55 ب.ظ

معرفي مهارت آموزي الکترونيکي

مرکز مهارت آموزي الكترونيكي

جهاني شدن و تغييرات سريع فنّاوري به ويژه فنّاوري اطلاعات، ابعاد مختلف زندگي بشر را به شدت تحت تأثير قرار داده است، اين تأثير علاوه بر پويا ساختن محيط اقتصادي، تغييرات بنيادي در نظامهاي آموزشي ايجاد کرده است و موجب ظهور يادگيري الکترونيکي شده است. از سوي ديگر در سالهاي اخير به گسترش کمي و کيفي آموزشهاي فني و حرفه‌اي به منظور تربيت سرمايه‌هاي انساني خلّاق و ماهر مورد نياز کشور توجه بيشتري شده است. مخاطبان آموزش‌هاي مهارتي، از لحاظ مختلف نظير : نوع آموزش (رسمي، غيررسمي، يادگيري آزاد)، سطح تحصيلات آکادميک (ابتدايي تا دکتراي تخصصي)، سن (15 سال و بالاتر)، وضعيت اشتغال (محصل، جوياي‌کار، شاغل، بازبشسته، سرباز، خانه‌دار و… ) ، محل آموزش (مراکز کارگاهي دولتي و خصوصي، صنايع، زندانها، پادگانها، روستاها، واحدهاي صنفي)، تنوع رشته‌هاي آموزشي (بالغ بر 3200 عنوان استاندارد آموزشي در آموزشهاي غيررسمي)، نوع استانداردهاي آموزشي (ملي، بين‌المللي، فني، خدماتي، کشاورزي و … )، تنوع تجهيزات کارگاهي و نيازهاي بازار کار و تغييرات فنّاوري، داراي تنوع بسياري است. از اين رو سازماندهي، توسعه و اجراي اين دوره‌ها بسيار پيچيده و پرهزينه است و براي پاسخگويي به چنين گسترۀ وسيعي از آموزش با انعطاف‌پذيري در زمان، مکان، فضا، محتوا، فرايند و تعاملات آموزشي، استفاده از فنّاوريهاي جديد آموزشي به ويژه يادگيري الکترونيکي ضروري است. در محيطهاي يادگيري الکترونيکي، رويکرد آموزشي به صورت يادگيري مشارکتي، طراحي محتواي دوره‌ها به صورت  يادگيرنده محور، نقش ياددهنده به صورت تسهيل‌کننده يادگيري، يادگيرنده داراي ويژگيهايي مانند خود نظمي و تعامل گروهي، و فرايندها و تعاملات آموزشي مستقل از زمان و مکان است از اين رو اين روش آموزشي براي يادگيري مادام‌العمر نيروهاي شاغل مورد توجه ويژه است.

تعريف مهارت آموزي الکترونيکي

آموزش، تربيت و ارتقاي مهارت نيروي ماهر و نيمه ماهر موردنياز کشور را که رسالت اصلي سازمان آموزش فني و حرفه‌اي است، مهارت‌آموزي مي‌ناميم و استفاده از فنّاوري‌هاي نوين الکترونيکي را براي ارتقاي کمي و کيفي آموزشهاي مهارتي با دو رويکرد زير، مهارت‌آموزي الکترونيکي (eTraining) تعريف مي‌کنيم :

1-    استفاده از فرايندها، محتوا (محتواي درسي، شبکه علمي، کتابخانه مجازي) و شبيه‌سازهاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري (Simulator) به منظور ارتقاي کيفي مهارت‌آموزي.

2-    برگزاري آموزشهاي ارتقاي مهارت، مادام‌العمر و يادگيري آزاد (در بخش آموزشهاي مهارتي  غيررسمي)، دوره‌هاي نظري (آموزشهاي علمي و کاربردي و فني و حرفه‌اي رسمي) به صورت کاملاً الکترونيکي به منظور ارتقاي کيفي و کمي آنها.

  مدير پروژه مهارت آموزي الکترونيکي : سيد علي موسوي

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *