نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 12:58 ق.ظ

فراخوان برای انطباق سیاست تحقیق و نوآوری برای هدایت رقابت اتحادیه اروپا پس از همه گیری کووید ۱۹

توسط Goda Naujokaitytė

ماریا گابریل کمیسر اتحادیه

Maryia Gabriel

کمیسیون اروپا تحقیقات را در قلب برنامه بهبود وضعیت اپیدمی خود قرار داده است و می گوید ، سیاست ها باید تطبیق داده شوند تا اطمینان حاصل شود که تحقیق و توسعه به پایداری و در عین حال رقابت در اتحادیه اروپا کمک می کند.

گزارش علمی ، پژوهشی و عملکرد نوآوری در سال 2020 (SRIP) ، به عنوان بخشی از انتشارات كمیسیون بودجه COVID-19 ، منتشر شد ،که 11 توصیه و سیاست را ارائه می دهد كه از طریق آنها تحقیقات و نوآوری می توانند زمینه ساز پیشرفت در آینده ای سبز ، مرفه و دیجیتال باشند.

این سومین ارزیابی دوسالانه کمیسیون از پویایی تحقیق و نوآوری اروپا و عملکرد آن در زمینه جهانی است ، اما اولین مورد برای چرخش سیاسی و توصیه های سیاسی است.

ماریا گابریل ، کمیسر تحقیق اتحادیه اروپا گفت: “تحقیقات و نوآوری مرز جدیدی برای پروژه اروپا است.” یافته های SRIP 2020 مجموعه مشخصی از اقدامات سیاسی را تشریح می کند. سیاست های ما باید رهبری علمی و آزادی اندیشه هایی را تأمین کند که حافظ منافع کل اتحادیه و سایر کشورها باشد. “

توصیه ها در سه زمینه است: تحقیق و توسعه برای آینده ای سبز و برابر؛ تحقیق و توسعه برای رهبری جهانی؛ و تحقیق و توسعه برای تأثیر اقتصادی و اجتماعی.

تفاوتهای منطقه ای همچنان ادامه دارد

مجموعه اول توصیه ها سیاست هایی را برای اطمینان از نوآوری ارائه می دهد که می تواند انتقال سبز بدون ایجاد مناطق ، کشورها ، مردم یا شرکتهای وابسته به سوخت فسیلی را به حرکت درآورد.اما مثل همیشه ، نابرابریهای عظیم در سرمایه گذاری تحقیق و توسعه که در سراسر اروپا پابرجاست ، مانع از رشد در مناطقی می شود که عقب مانده اند.براساس آخرین داده ها ، نیمی از کل  منابع مالی تحقیق در اتحادیه اروپا در 10 درصد از مناطق اتحادیه اروپا متمرکز شده است ، و اوضاع در حال بهبود نیست. “ما هیچ همگرایی مثبتی بین مناطق مشاهده نمی کنیم” ، جولین گوریر مدیر مرکز سیاستگذاری و برنامه نویسی  این را می گوید.

نابرابری های مشابه در سطح کشورها نیز وجود دارد ، آلمان و فرانسه و ایتالیا 61 درصد از هزینه های تحقیق و توسعه 2018 اتحادیه اروپا را بخود اختصاص می دهند. گوریر گفت: “به طور واضح تمرکز شدیدی در برنامه های تحقیق و توسعه در شمال و غرب اروپا وجود دارد.”

ویلیام مالونی ، اقتصاددان ارشد برای رشد عادلانه در بانک جهانی ، خاطرنشان كرد: پول به ناچار به كشورها و مناطقی با سطح بالای سرمایه انسانی و فناوری جذب می شود. وی گفت: “تحقیقات در مناطقی كه ظرفیت فنی نصب شده وجود داشته باشد ، متمرکز خواهند شد.”

داده های جدید همچنین حاکی از وجود شکاف گسترده در بهره وری شرکت ها است که دو سوم آن توسط تحقیق و توسعه صرف می شود و بیشتر بر تفاوت های شدید در ظرفیت فن آوری تأکید می کند. گوریر گفت: “عدم انتشار فن آوری در زنجیره های ارزش وجود دارد.”

SRIP برای پایان دادن به دور باطل مناطق با منابع کمتر ، که عقب مانده اند ، سیاست های موجود در منطقه را برای تقویت سیستم های نوآوری محلی ، افزایش رقابت با اتحادیه اروپا به عنوان یک کل و کم کردن شکاف تحقیق و نوآوری را توصیه می کند.

رهبری جهانی

در سطح جهانی ، اتحادیه اروپا نسبت به کره ، ژاپن و آمریكا منابع كمتری را برای تحقیقات صرف می كند ، اما کمی از چین جلوتر است و 2.19 درصد از تولید ناخالص داخلی را در تحقیق و توسعه سرمایه گذاری می كند ، در حالی كه در مقایسه با 2.83 درصد در آمریكا و 4.53 درصد در كره جنوبی کمتر می باشد.

در این گزارش ، شکاف بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا در دسترس بودن سرمایه برای تشکیل و رشد SME های با محوریت فناوری ، همچنان ادامه دارد ، با این تفاوت که ایالات متحده هشت برابر بیشتر از اروپا در شرکت های نوظهور سرمایه گذاری می کند. شرکتهای علمی و فناوری آمریكا نیز نسبت به همتایان اتحادیه اروپا بسیار بیشتر در تحقیق سرمایه گذاری می كنند و بیشترین منابع تحقیق در این كشور را به خود اختصاص می دهند. از طرف دیگر ، در اروپا سرمایه گذاری عمومی یک سوم سرمایه گذاری تحقیق و توسعه را تشکیل می دهد.

در این گزارش آمده است که تغییرات سیاست برای جلب رقابت با رقبا مهم است. گوریر گفت: “ما باید تحقیق و نوآوری خود را با عصر دیجیتال تطبیق دهیم.” این به معنای مدرن کردن سیاست تحقیق و توسعه برای بهره گیری کامل از داده های بزرگ و هوش مصنوعی است ، زمینه ای که چین رهبری جهانی را در آن به دست می گیرد.

گوریر در ادامه گفت: “اگر ما می خواهیم به نوآوری های علمی و با محوریت فناوری عمیقتری دست بیابیم ، به خط مشی مناسب ، محیط مناسب و سیاست های مناسب نیاز داریم.”

با وجود اختلافات جغرافیایی و رقابت خارجی ، این گزارش تصویری مثبت از برخی از جنبه های تحقیق و توسعه در اروپا نشان می دهد و می گوید اتحادیه اروپا رهبر علوم آزاد ، ثبت اختراعات و تحقیقات مرتبط با آب و هوا و سیستم های پشتیبانی ا راهبردی است. “اروپا ، با محدودیت های خود ، یک بازیگر قدرتمند در علم است ، بازیگر بسیار قدرتمندی در تحقیقات است ، و این مسئله در نوآوری  نیز وجود دارد. ژان اریک پاکت ، مدیرکل تحقیقات و نوآوری DG گفت: “تفاوت زیادی بین اتحادیه اروپا و سایر رقبا ، به ویژه ایالات متحده وجود ندارد.”

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *