نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

30 فروردین 1403 2:32 ب.ظ

رفع ناکار آمدی یا بزرگتر کردن تشکیلات سازمانی ؟

آیا تشکیل وزارت مدیریت بحران موضوع را سامان می دهد.

طی سالیان اخیر طرحهای ادغام وزارت خانه ها و سپس طرحهای جدا سازی آنها بسیار داغ بوده است و تجربیات بسیاری در این زمینه بدست آمده است . آخرین آنها ایجاد وزارتخانه گردشگری بوده است . اخیرا با توجه به موضوعات زلزله ها و سیل و اپیدمی کرونا زمزمه هایی مبنی بر ایجاد وزارت مدیریت بحران شروع شده است. مرکز پژوهشهای مجلس در این ارتباط گزارشی تهیه کرده  که خلاصه آن بشرح زیر است.

طرح ادغام سازمانهاي اورژانس، مديريت بحران و هلال احمر و تشكيل وزارت مديريت بحران، تداوم رويكرد ساختارگرا براي حل مشكلات مديريت سوانح در کشور است  برغم اينكه  اين رويكرد دهه ها در تصويب قوانين و مقررات اين حوزه ها دنبال شده و ننوانسته  در بهبود مديريت سوانح  در کشور مؤثر باشد، مجدداً در اين طرح دنبال شده است  . گذشته  از ناکارآمدي تغييرات ساختاري براي حل مشكلات مديريت بحران ، سازمان فوريتهاي پيش بيمارستانی اورژانس کشور و جمعيت هلال احمر فقط بخشی از مديريت سوانح  را پاسخ میدهند و ادغام آنها با سازمان مديريت بحران براي حل مشكل ناهماهنگی کافی نيست.  ضمن اينكه  با توجه  به  تعدد دستگاههاي مرتبط امكان ادغام همگی آنها با هم وجود ندارد.  علاوه بر اين، ادغام پيشنهادي، عملكرد سازمان اورژانس و جمعيت هلال احمر را مختل میکند؛ زيرا سازمان اورژانس بخشی از شبكه  بهداشت و درمان کشور است و بايد مطابق سياستها و استانداردهاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی خدمات خود را ارائه  کند  جمعيت هلال احمر نيز براي مطابقت با کنوانسیون های بين المللی و مقررات اتحاديه  جمعيتهاي صلیب سرخ و هلال احمر بایستی غیر دولتی باشد . همچنین  طرح با اشكالات حقوقی متعدد از جمله مغایرت با اصل پنجاهودوم، هفتادوپنجم و يكصدوسی وسوم قانون اساسی و ماده هفتادودوم قانون برنام  ششم توسعه  مواجه  است . با توجه  به  اشكالات مذکور و نظر به  اينكه  لايحه  مديريت حوادث غيرمترقبه  در دستور صحن مجلس قرار دارد، توصیه می شود طرح رد شود.

برشمردن یک سری مشکلات قانونی یکی از دلایل مهم است که باید به آن از نظرگاه قانون گزاران مورد توجه قرار گیرد . ولی مهمتر از آن پرسش کارشناسان و مردم این است که چرا آسیب شناسی عملکرد و برنامه ها و سیستم مدیریت ابتدا انجام نمی شود تا رویکرد اصلاحی از عملکرد آغاز شود . آیا برای هر کاری در کشور باید اختیارات در سطح وزیر مطرح شود.

از سوی دیگر هزینه های بزرگتر شدن سازمانی بسیار زیاد است و در این موارد بایستی یک طرح توجیهی از دیدگاه اقتصادی نیز تدوین شود تا هزینه های مدیریت را کاهش دهد .

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *